lauantai 16. huhtikuuta 2016

Kansallisomaisuuden tuhoaminen

16.huhtikuuta 2016

Suomen maaperä on kansallisomaisuutta. Sitä on järjestelmällisesti tuhottu erilaisin kaivosoikeuksin. Suomalaisilta on viety huonolla kaivoslailla oikeus omaan maaperäänsä. Vieraat valtiot saavat tulla raiskaamaan maamme maaperää.

Kuka tämän sallii? Keskustapuolueko, jolle kainuulainen työllisyys on hyvä maksattaa muulla Suomella, sekä antaa maaperän aarteet kasvottomille sijoittajille. Hallitus siis sijoittaa satoja miljoonia koko ajan kaivokseen, jota se ei omista yksinäöän omalla maallaan ja joka tuottaa enemmän jätettä kuin tuotetta. Juuri näin, maatilojen isännät ja metsien kaupunkilaisemännät kahvipöydissään tyytyväisinä nyökyttelevät, hienoa, rakastamme kuonakasoja, kunhan ne eivät pilaa omaa maisemaamme.

Suomen metsät ja maa valtion omistuksessa eivät kuulu yhtiöitettäviksi. Jokainen suomalainen omistaa yhdessä maan. Jos joku toisin toimii, sen päämäärät johtavat tuottamiseen ja liikevoittoon. Yhteisomistuksessa valtion maat eivät voi olla toimitusjohtajan hallinnassa. Kukaan toimitusjohtaja ei voi päättää valtion maista, eikä mikään hallitus voi hyväksyä muiden kuin suomalaisten hallintaa.

Suomen rautatiet kuuluvat suomalaisille.  Niitä pitkin ei voi kukaan muu ajaa ilman tuntuvaa korvausta kuin suomalaiset. Suomen rautatieverkko on kansallisomaisuutta.

Periaatteessa Suomen sähköverkko on kansallisomaisuutta.  Sähkön pitäisi olla jokaisen suomalaisen saatavilla. Sitä välittävä verkko ja välitystoiminta pitää kuulua ainoastaan suomalaisille.
Verkko hyödyntää yksityisiä maita sekä valtion omistamia. Sähkö käyttöverkossa on kansallisomaisuutta.

Helsingin Etelä-Satama on kansallisomaisuutta. Sinne ei pidä rakentaa muiden omistamia museoita. Se pitää rauhoittaa museoviraston toimesta säilyttämään ulkoasunsa tulevaisuuden sukupolville. Sinne ei mahdu yksikään nykyarkkitehtuurin luomus. Helsingin Postitalo on jo häväisty. Se jää Kiasman varjoon. Kiasman ei olisi tarvinnut päästä noin lähelle Suomen kansallisomaisuutta, Posti-taloa, aikansa keskusyksikköä. Postitalon historia on tärkeä osa suomalaista postihistoriaa.

Tiet ovat kansallisomaisuutta. Tiet ovat merkittävä osa suomalaista kansallisomaisuutta. Tiestö on osa suomalaista liikennehistoriaa, mutta myös ajanmukaista väylästöä. Suomen hallitus ei ole hoitanut suomalaisten yhteistä omaisuutta juurikaan.  Suomi ei osaa vaaatia EU:lta rahoitusta pohjoisen sijaintinsa ja routamaansa tiestön ylläpitoon. Suomalaisilla on oikeus saada näin muusta EU:sta poikkeavassa ilmastoympäristössä erityistukea tiestönsä ylläpitoon. Tämäkin kansallisomaisuus tulee saattaa asianmukaiseen kuntoon.



 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.